Provocări în diada părinți-adolescenți
Adolescența este o perioada complicată, marcată de nevoia tânărului de a se descoperi în relație cu el însuși și cu ceilalți. Adolescentul testează relațiile de familie, de colegialitate, de prietenie. De asemenea, apar și primele experiențe de iubire: prima întâlnire, primul sărut. Cu alte cuvinte, adolescentul se îndreaptă spre viața de adult, încercând activități premergătoare, în definitivarea identității de sine.
Și pentru părinți este o perioadă dificilă. Natural, adolescentul intră într-o etapă de separare de mediul familial cu tot ce înseamnă asta, inclusiv anumite valori. Părinții, de multe ori, simt că nu își recunosc copilul și nu mai știu cum să comunice cu el. Câteva provocări majore rezidă în dorința adolescentului de a experimenta viața ca un adult, dar fără să aibă experiența sau discernământul corespunzător, dar și în faptul că sentimentele și senzațiile pe care le trăiește sunt polarizate în această perioadă.
Găsirea identității este un proces complex și în mare parte dificil. Alfred Adler, fondatorul orientării psihoterapiei individuale, spunea că țelul natural al comportamentului uman este trecerea dintr-un complex de inferioritate într-un complex de superioritate. Sentimentul de inferioritate este înnăscut și se reglează prin educarea interesului social odată cu creșterea copilului. Modelul primordial este familia, cu precădere părinții, care influențează dinamica relației intrafamiliale, dar și modul în care se va raporta adolescentul la mediul exterior. Dacă părinții au o atitudine democratică și cooperantă atât între ei, cât și cu copilul, tendința acestuia va fi să replice această dinamică și în afara familiei.
Betty Lou Bettner, psihoterapeut de familie, a delimitat patru principii, cunoscute ca ”Cei patru C”, pornind de la psihologia individuală a lui Adler. Fiecare persoană va tinde să se împlinească în patru direcții, iar această nevoie e cu atât mai intensă în adolescență:
- Să fie conectată: să aparțină unui grup, comunității, familiei. Avem nevoie de alte persoane pentru a ne simți în siguranță atât fizic, cât și psihic.
- Să se simtă capabilă: de a deveni independentă, de a simți că poate îndeplini acțiuni și de a fi competentă.
- Să conteze: dorința de a avea semnificație pentru sine și pentru ceilalți.
- Să aibă curaj: depășirea provocărilor și de a întreprinde anumite acțiuni chiar și cu riscul eșecului sau în adversitate.
Adolescenții au nevoie de îndrumare și spațiu din partea celor din jur pentru a se simți conectați, capabili, semnificativi și curajoși în fiecare arie: în familie, la școala și cu prietenii. Părinții care sunt alături de adolescenți în această etapă, care rămân în spatele lor, cu susținere și empatie, lăsându-i să își găsească propriile voci și roluri, vor rămâne ancora de care adolescenții lor se vor prinde de fiecare dată când drumul le devine prea dificil.
Sursa foto: Priscilla Du Preez 🇨🇦, pe Unsplash