Invidia – o fisura existentiala, nu un defect moral
Invidia nu este un defect moral, ci o durere existentiala, una dintre acele dureri adanci care isi au radacinile in relatia timpurie cu cel care a avut grija de noi. Ea nu vorbeste despre rautate, ci despre o lipsa care a durut.
In primele luni de viata, copilul traieste intr-o diada nediferentiata: el si mama formeaza un intreg. Nu exista inca un „eu” si un „tu”, ci doar o unitate in care tot ceea ce ofera mama — ingrijire, hrana, contact, prezenta — hraneste sinele in formare al copilului.
Atunci cand aceasta continuitate a ingrijirii este intrerupta sau insuficienta, apare fisura: copilul simte ca mama are ceva esential, dar nu i-l ofera. Pentru el, aceasta experienta nu inseamna doar frustrare, ci o adevarata angoasa de anihilare — o frica adanca, aproape de nesuportat, ca nu va putea supravietui. Pentru adultul care a trait candva o astfel de lipsa, realitatea si simbolicul se amesteca: lipsa nu e doar o absenta, ci o amenintare la adresa existentei sale.
Mama, fiind adult, are resurse interne si poate tolera lipsa unei gratificari. Copilul, insa, depinde total de ea. Din acest dezechilibru apare invidia — tensiunea dureroasa dintre iubirea pentru mama de care are nevoie si ura fata de mama care pare sa-l priveze de sursele de viata.
Copilul nu stie inca faptul ca doi pot avea in acelasi timp. El traieste intr-o lume in care, daca mama are, el nu are. Asa apare invidia — o reactie la o lume perceputa ca avand prea putin de oferit, unde a avea inseamna ca altcineva ramane mereu fara.
Este important sa distingem intre invidie si gelozie.
Invidia apare cand dorim ceea ce are celalalt, dar aceasta dorinta este insotita de o ura profunda fata de obiectul invidiat si de impulsul de a distruge ceea ce el poseda. Ea izvoraste din durerea de a vedea ca binele exista, dar nu ne apartine. Gelozia, in schimb, se naste din teama de a pierde ceva ce deja avem — atentia sau iubirea cuiva, o pozitie, o relatie. Invidia priveste relatia cu un obiect idealizat, in timp ce gelozia tine de triada si de frica de inlocuire.
Daca fisura ramane neintegrata, adultul poarta in el aceasta durere timpurie nerezolvata. In relatiile de mai tarziu, poate resimti din nou invidia ca o angoasa intensa de anihilare sau dizolvare — ca si cum succesul celuilalt i-ar ameninta propria existenta.
In spatele urii si dorintei de a distruge se afla o sete de a avea ceva bun, viu si plin de sens. Cand aceasta nevoie e acceptata si pusa in cuvinte in loc de a fi atacata sau ascunsa, ea devine un impuls de dezvoltare. In locul durerii de „eu nu am ce ai tu”, apare bucuria linistita de a sti ca „si eu pot avea, in felul meu”.
In terapie lucrul cu invidia inseamna a crea un spatiu sigur unde aceasta emotie arhaica sa poata fi vazuta pentru a fi inteleasa, fara invinovatire. In prezenta unui terapeut care nu se sperie de ura si nu se retrage din fata ei, persoana poate incepe sa experimenteze altfel relatia cu binele sau succesul celuilalt. A lucra cu invidia inseamna a reface increderea ca exista destul – loc, bine, iubire, succes. Si poate, mai ales, a descoperi ca nu e nevoie sa distrugi ceea ce admiri pentru a putea deveni. A putea accede la un adevar adevar simplu si eliberator: doi pot avea in acelasi timp, fara ca unul sa piarda ceva esential.


